• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دو فصلنامه علمی پژوهشی دانش سیاسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1397)
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
شماره شماره 16
شماره شماره 15
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
رهبر, عباسعلی, زارع, احمد, سلگی, محسن. (1391). تحلیل گفتمانی نامة تنسر:. دو فصلنامه علمی پژوهشی دانش سیاسی, 8(16), 43-62.
عباسعلی رهبر; احمد زارع; محسن سلگی. "تحلیل گفتمانی نامة تنسر:". دو فصلنامه علمی پژوهشی دانش سیاسی, 8, 16, 1391, 43-62.
رهبر, عباسعلی, زارع, احمد, سلگی, محسن. (1391). 'تحلیل گفتمانی نامة تنسر:', دو فصلنامه علمی پژوهشی دانش سیاسی, 8(16), pp. 43-62.
رهبر, عباسعلی, زارع, احمد, سلگی, محسن. تحلیل گفتمانی نامة تنسر:. دو فصلنامه علمی پژوهشی دانش سیاسی, 1391; 8(16): 43-62.

تحلیل گفتمانی نامة تنسر:

مقاله 3، دوره 8، شماره 16، پاییز و زمستان 1391، صفحه 43-62  XML اصل مقاله (258 K)
نوع مقاله: علوم سیاسی
نویسندگان
عباسعلی رهبر1؛ احمد زارع 2؛ محسن سلگی3
1استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
2دانشجوی کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام دانشگاه علامه طباطبایی
3دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
این نوشتار بر آن شده تا با مبنا قرار دادن نامة تنسر به کشف اندیشه‌های سیاسی عصر ساسانی نایل شود. این نامه حاوی مضامین مهمی در توضیح اندیشه‌ها و عملکردهای اردشیر بابکان و به‌تبع آن گفتمان رایج عصر ساسانی می‌باشد. تنسر در این نامه با طراحی مرزبندی خود با دو الگوی مانویه که در این مقاله در قالب گفتمان «هنجاری» و مزدکیه که در قالب گفتمان «عدالت‌محور» قرار می‌گیرند، به تفسیر و تبیین اندیشه‌هایش می‌پردازد. دین دال مرکزی گفتمان هنجاری است؛ اما در انشعاب شکل گرفته از این گفتمان که در ادامه به‌عنوان گفتمان عدالت‌محور از آن یاد خواهد شد، به دال شناوری تبدیل می‌شود که از مرکزیت تقلیل یافته و جای خود را به دال مرکزی عدالت و برابری طبقات اجتماعی می‌دهد و خود تبدیل به دال درجه دو می‌‌شود. در گفتمان نظم‌محور نیز، نظم بر گرفته از نظم کیهانی به‌عنوان دال مرکزی تلقی شده ‌است و چارچوب گفتمانی آن جزء‌به‌جزء مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. روح حاکمِ نامه، اندیشة «نظم‌محور» است که منجر به یک شیوة حکومتی خاص به نام «شاهنشاهی» می‌شود. دایرمدار تمامی ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، «شاهنشاهی» بوده و برای آن طراحی و تدارک شده‌اند، و در عین حال ساختارهای مزبور قوام و دوام خود را ملهم از «نظم کیهانی» می‌دانند. نظم کیهانی منجر به اندیشة یک پیکره و یک سر می‌شود؛ که شاهنشاه نقش سر را برای پیکرة جامعه بازی می‌کند. روش این مقاله، تحلیل گفتمانی و مأخوذ از مقالة نظریة گفتمان دیوید هوارث[i] است.
کلیدواژه‌ها
نظم کیهانی؛ دین؛ عدالت؛ نامه تنسر؛ اندیشه سیاسی
عنوان مقاله [English]
Discourse Analysis of Tensar’s letter:
نویسندگان [English]
Abbas Ali Rahbar1؛ Ahmad Zareea2؛ Mohsen Solgi3
1Assistant Professor, Department of Political Science, Allama Tabatabai University
2M.A Student of Political Thought in Islam, Allama Tabatabai University
3M.A Student of Political Science, Allama Tabatabai University
چکیده [English]
This essay is to discover the political thoughts of Sassanid era, based on the Letter of Tensar. This letter has important contents in explaining thoughts and workings of Ardashir Babakan and followed by it, the prevalent dialoques of Sassanid era. In this letter, Tensar draws his boundaries with two patterns, Manaviah which is set in the frame of "manner based" discourse and Mazdakiah in the frame of "Justice Based" discourse, in this essay. With these two patterns  Tensar proceeds with interpretation and explaining of his thoughts. Religion is the central signifier of "manner based" discourse; but in the divergence shaped by this discourse which in the continuation is called "justice based" discourse, religion becomes a floating signifier that diminishes from the center and is replaced by another central signifier named justice and equality of social classes and in this condition religion becomes a second class signifier. In "order based" discourse, the order inspired by Cosmic order is considered the central signifier and in this essay, the framework of this discourse is explained in details, bit by bit.
The main content of Tensar letter is "order based" Idea that leads to a pattern of governing named "Kingship" (Imperial). "King" (Shah) is the axis of all political, social, cultural and economical structures in the government and all of these structures have been designed and prepared for it. Yet, the formidability, consolidation and durability of these structures are inspired by "cosmic order" (Universal Order). The method used in this essay is discourse analysis and with the use of that has proceeded with the theoretical analysis inserted in the letter.
کلیدواژه‌ها [English]
Cosmic Order, religion, Justice, Tensar letter, Political Thought
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,091
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,996
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.